Tuesday, September 29, 2015

memories plus nasihat.



assalammualaikum :) tetiba rajin pulak nak buat entry hari nih. maklom lah habis exam nih banyak pulak cerita yg berlegar legar kat kepala hotak cik writer nih. hah! kat kesempatan nih cik writer nak wish happy birthday kat cik kimchi aka cik shanglats. maklum, bufday girl kateko... nanti hadiah kau aku pos ya.. rumah kau ngan aku jauh gila kotttt. paling kurang 5 minit sampai kalau naik kereta. kahkahkah... jauh sangat kan? xD .. moga dalam lindungan tuhan  ya cik kim :) dah stop! act, aku nak story time aku darjah 6 dulu.. banyak jgaklah kenangan huhu.. okayh the story strt from here zasss...

dulu aku ingat lagi time nak pergi sekolah aku selalu bangun awal dalam kol 5. hakuu naik bas sekolah ya tak main lah van sekolah nih. *bajet tinggi kebabooomm kau chaa* jauh jugaklah, time kat dalam bas tuh selalu aku cop tempat hahahahahahaha nak cop tempat paling depan then belakang aku tuh hapelagi geng geng sepupu sepapat aku lah hahahahahaha hello aku dulu ada geng okayh. 5 orang lagi kauu siap ada nama. lek luu.. dunia aman lagi aku cerita one by one. lepastuh bila dah sampai destinasi (sekolah lerr) aku letak beg dulu dalam kelas. aku duduk tepi tingkap and selalu jugak lah termenung. bila tengok pokok kelapa sawit teringat jugak lah kat kampung aku, lepas letak beg tuh pergi kat dataran. untuk apa lagi, beratur lah dahlah aku penolong dulu, terpaksa lah duduk depan sekali nengok muka abam-2 pangawas angkat bendera. naik muak gak lah rasa -,- so, aku serta kan gambar yang tak berapa lawo untuk korang nengok. maklum lah muka dulu nerd je, pathetic gak lah rasa.
                                                                     -latihan sukan-
                                                       

haaaaa tu diaaaaaaa akak divaa sudah mari hahahahaha xD cari mana aku. halah tak payah lah weyh sudah terang lagi bersuluh kalah lampu pendaflour sah sah lah yang tudung putih tuh. ya ampunnnn memang skema lah u olss* kau gelak aku tampo kang* time nih aku mana pandai nak bergaya maklum budak hingus meleleh lagi. btw, aku rindu suasana padang nih, maklom lah sekolah i kampung tak macam u ols semua bandar lah katakannn. eleyh, kampung pun aku tetap sayang tau. dari darjah 1 sampai 6 kat sini. cari nurul aka peah kat situh. tak kenal? lantak lau lahh. time tuh latihan sukan aku kump. kuning yaa. sumpah aku rinduuuuuu.
and aku dulu dari darjah satu malah tadika sampailah skang memang pergi sekolah berhijab. tak pernah missed even PJ sekalipun. lantaklah org cakap nerd tak nerd janji hati mahu ikhlas :) tapi pernah terbit rasa nak try tau dulu. ye ah mana taknya kawan aku semua tak bertudung aku pun nak try gak. tapi bila cikgu cakap tutup aurat tuh penting aku dah noted awal2 dalam hotak takkan pernah bukak aurat nih. and one more thing yg aku takleh lupa time klas sains ada buat eksperimen tau lepastuh cikgu bagi termometer dah pesan dah awal2 "jangan sampai pecah, sapa pecahkan awak
kena dengan saya!" yup dan aku pun dengan tak sengaja TERjatuhkan benda alah tuh, pecah weyh termometer tuh. and disebabkan aku punya hal satu kelas postpone eksperimen tuh minggu depan. pergh, cikgu marah macam nak terkeluar anak tekak "hah baguslah, ada budak cuai kat sini. kita tunda minggu depan! awak cepat bersihkan benda alah tuh, pandai buat tapi tak pandai kemas" aku pun kemas ah dengan hati yg luka plus sedih gila.. budak nih semua marah aku. time otw nak
gi tandas tuh memng lecun ah ngan air mata.. haih, apa nak jadi..

                                               

                             (saje hitamkan muka, yg budak pompuan sebelah tuh bestie i dulu huhu)

aarghhhh!!!! lemahh ceq gini, jangan lahh awaaa T_T okayh stop! puihhhh, buang tuh semua ahh. aku dah tak berkenan dengan dia nih lagi. dulu ya allahhhhh, mengharap dia balas cintaa haati ku yag muluss lagi bersihh ni *ayattt, kau menjeling jap* dulu pernah lah aku suka kat dia nih. siap sampai sekolah je terus cari pasal ngan dia. hahahahahaha xD dan pernah sekali dia buat aku marah, tapi i loikee. *puihh dulu eh dulu*....

zul*****: woi, anak pakcik ikan sardin. baik kau diam sebelum aku catat nama kauu
aku: kau pehal nak ejek nama bapak aku hah bangang! dah lah pendek
zul*****: mampos kau lah sardin sardin sardin xP

aku: ewwwww. pendek cam kau nih baik pergi mampuss~ * geram tahap mak jemah kot time nihh*

pastu apa ahh lagi aku malas nak ingat dan tak penting untuk aku ingat. dulu dia nih pengawas sekolah pendek pulak tuh, aku lagi tinggi dari dia hahahahaha. and aku pernah jumpa dia kat nenas masatuh pehhhh jodoh ke cane ek? (puihhh, selisih malaikat memang tak lah aku nak pilih dia lagi. dulu boleh lah kan~ dulu.) ya allahhhhhhhh dah tinggi dah abam yang ku sangka pendek dulu. tak sangka dia lagi tinggi dari aku. kuasa tuhan sapa sangka. rasa malu malu kucing gak ah masa tuh (ciss gedik) dia pun tegur aku. blablabla.... just kitaorg jumpa gituh jehh. tanya khabar dan terus nyah dari situh. dah! takde simpan harapan lagi kat dia. hati aku cuma untuk mr. ying yg comel lels.. skang dah takde hati ngan dia dah just minat gitu je ah.. hah alang2 dah citer pasal mr. ying aku nih aku nak bukak cerita sekejap.

time 26\10 tuh hari yg paling ranap gila ah bagi aku. arghhh musnah segala harapan di tengah jalan. yup, hari mr.ying dengan stacy bertunang. serius ah aku ckap macam tak percaya. mula-2 aku pun tak tahu tau nih pun mak aku yg bukak facebook and.... yup, dari situ harapan aku hancur,
"eh, kak akim dengan stacy dah tunang  eh?"
"eh yeke? *muka selamba* halah gosip je tuh takyah percaya sangat"

and last2 aku nengok tv astro ria tau cita HLIVE ada tunjuk akim ngan stacy bertunang atas plamen cantik woi! sekali... zupppp! memang betul lah bukan gosip. rasa macam kene hiris weyh pergh dah ah tak sanggup aku nak cerita! parah kang nanti. tapi an bila pikir2 balik bagus jugak akim dah tunang takde ah aku mengharap sangat benda yg not sure. slow-2 aku move on and memang take time ah and yess aku boleh accept :) memang difficult gila aku kata. and start dari situ sampai lah whenever aku tanak accept yg namanya AJNABI. yalah, dulu bukan main lagi crush sana sini admire bersepah bagai laki hansum nampak sikit dah gatal ohh plish! buang tuh semua beb! bukan skarang masanya tuk aku pikir pasal lelaki nih. taubat dah aku tanak! dalam kepala hotak nih just study and  achieve what do you want to achieve from first you come to school. hah kau! dah speaking dah nih. waste the time kau je pikir pasal ajnabi weyh, tak important pon dalam hidup kau. dont think to much lah kalau dah jodoh tuh takkan kemana. percaya ah aku cakap.

ada jugaklah aku bukak instagram si stacy nih sesetengah haters yg kata salah satunya...
"i'm very disapointed to you stacy, you convert to muslim but you not wearing the hijab"
"kalau kau setakat masuk islam semata-2 kerana akim baik tak payah kot"

astagfirullah.. siapa kita nak cakap macam tuh? siapa kita nak hukum dia macam tuh? sedarlah wahai manusia cuma tuhan je yg tahu niat dia masuk islam. dia pun pernah cakap yg dia masuk islam sebb ikhlas allah bagi hidayah pada dia. maybe dia terpilih dalam kalangan ahli syurga? mana tahu kan? kita yg islam nih pun tak serupa islam apa lagi dia yg baru nak merangkak untuk kenal islam. serious talk ah masa mula-2 pun aku marah gak ngan stacy masuk islam tapi tak berhijab. and yess aku tak layak cakap macam tuh, weyh bro sis kat luar sana, nih aku nak cakap kalau baby keluar dari perut mak dia, ada ke dia terus lari? terus boleh jalan? tak weyh. macam kita jugak dari iqraq sampailah al-quran pun slow-2 gak kan? itu pun baca ada yg merangkak.. macam tuh jugak stacy bagi dia kenal islam dulu and slow-2 dia akan berhijab satu hari nanti. percayalah pada allah :) ustazah aku pun pernah cakap kita kalau nak berhijrah nih slow-2 jangan mendadak kang nanti terbabas. sebab tulah islam tuh mudah. kita aje yg buat jadi susah. islam tak memaksa untuk kau berubah tapi depends pada diri kau aje, sebab kita yg pilih jalan tuh sendiri. bengkok atau lurus. aku bukan bela stacy atau salahkan mana-2 pihak just my opinion je where the fault where the truth. tak baik judge orang tau sebb diri kita nih pun tak perfect lagi. sepatutnya, kalau ada mualaf kita kene bimbing dia bukan cakap bukan-2 haih pelik lah aku dengan manusia nih benda baik punya besar tak nampak benda buruk walau setitik dakwat pun boleh nampak. takpelah, aku just nasihat aje kalau tersasul maap lah ya. tepuk dada tanya hati tuh bersih ke tak ya. assalammualaikum.

ajar hati rindu pada Allah,
ajar hati rindu pada nabi,
bukannya ajar hati
rindu pada ajnabi
sebesar manapun kasih manusia;
tidak akan dapat
atasi limpah kasih
tuhan yang Esa--

0 comments: