Thursday, December 29, 2016

2016


(Entry ini merupakan sambungan drpd entry 4 Cerdas)

Assalammualaikum! hai! kenal cik writer ni lagi tak? dah lama cik writer tak update blog ni kan? em weh, sumpah weh pasai pa lah aku rasa akward semacam ni? intro pun klise semacam. em faktor usia mungkin(apa kaitan sia). dah nak masuk 2017 dan aku rasa masih belum terlambat lagi kut nak cerita semua kenangan aku. hahahaha maklum lah busyen duduk rumah. kerja? em madah ah semua tempat dah survey tapi semua dah penuh takguna tau. so, aku malas nak pikir aku duduk jelah rumah sampai dapat result hahaha. tapi kan aku ada dapat tau tawaran pergi taklimat dan khusus perkapalan logistik dan maritim gitu ah bulan 1 ni. aku tak tahu macam mana aku boleh dapat. dan langsung tak kene ngan jiwa aku em aku tak tahu nak terima atau tak argghhh.. dilema weyh. aku nak jadi lain, lain yang dapat haih takpe lah tak semua benda kita nak kita dapatkan? dah lah malas aku nak pikir buat serabut paletak hahahaha aku rasa macam lapang gila sekarang. Like2 kau tengah terbang macam burung kat langit. Haa gitew. Tak macam dulu. Serabut, sempit, padat semua dalam kepala otak kau em yg ada cuma belajar, homework aje. Dulu rasa macam;

"Weh, hw tak siap lagi adumakkk"
"Dok, geografi ni nak kira keluasan tanah padi ni cam mana?"
"Eh, bm kau dah siap? tiru dok!"
"Math hw yg mana siaaa"

Haaaaa gitu lah rasa jadi hakak senior em kau akan rasa serabut buat hw. and now! tottally i'm freedom yeehaa! sebelum SPM memacam plan nak buat em kalau list tak terkira banyaknya weh. rupanya indah perancangan dari realiti satu habuk yg kau listkan tu kau tak buat. HAHA! nampak tak manusia mampu merancang aje? ok ok aku act tanak citer pasal ni.. aku nak citer pasal 2016. yup, all about this year that give me beatiful memories. 

Ok, start dari awal tahun: aku dulu masa masuk form 5 ni rasa macam srsly bro that i'm senior in this year? rasa kelakar pulak sebab perangai macam budak2 lagi. irfan, dia ketua paling dajal sedajal2 ketua kelas yg kau ada. aku macam tak percaya, firaun tu boleh jadi ketua? boleh ke dia bimbing kelas kiteorang? bolehke dia jalankan amanah yg cikgu bagi? and yup, He does. sangkaanku melencong jauh. kenapa? sebab bila kau tengok ipan tu en dia cam dak2 abnormal(em maap pan, bukan nak mengutuk tapi memang betul hahahahha) bukan aku nak cakap dia gila tapi srs dia terlampau hyperactive dalam kelas. kau memang sejak lahir macam tu ke pan? em tapi aku tabik spring kat kau pan sebab gila2 macam kau pun kau srs pandai. aku tak boleh bayangkan bila kau sambung belajar nanti hahaghahahahahahaha kat kelas pun pangai terencat apalagi kat U nanti kan em tapi pangai kau yg macam harom tu lah yg kitaorg rindu. kau dengan abil kalau takde memang macam lalang weh kelas. sunyi sepi. memang sepesen eh pangai? pergi mana2 berkepit je em ok lah aku buat entry ni bukan nak citer pasal kau sorg 😂 aku rindu dengan budak2 kelas aku yang agak pssssss tak tahu nak cakap macam mana hhahahahahha lahanat betul pangai. 

ok aku rindu kucai. siapa tu? Meh kita intro sikit. nama penuh aiman qusyairi. kucai tu nama komersial giteww si ketua batak tu lah yg bagi tak guna. even kau ni pendiam en kau pandai cai aku tak sangka kau ni sebenarnya bila duduk diam banyak bunyi jugak kau. srs aku tak sangka. ingat lagi masa bengkel kau satu grup ngan aku cai. hahahhaa ayat kau yg aku takleh lupa

"Weh math ni cam mana eh?"-wani
"Hak alah math ni senang je weyh. kacang. petik jari je"-kucai

Like srsly? yg bercakap tu kau ke? Free dengan riak dia sekali beb ke aku yg mimpi? Sumpah aku dengan wani dah melopong masa tu. HAHAHA bila kucai berbicara terkunci seribu bahasa. ouh baru aku tahu diam2 kau dajal jugak eh? 

Ok lah rasa cam tersasar jauh. aku nak cerita memori kenapa pergi cerita watak engkorang ni? em saited kateko lama tak update blog ni tu yg macam jakun sikit. ingat lagi masa masuk math song dulu em sumpah sia we're never expected that we no. 1 hahahahah padahal lagu bukan sedap mana pun. kau bayangkan, lagu nana sheme hantu atau buaya gabung dengan lagu tasha manshahar be mine lepastu gabung dengan lagu ciptaan kau yg like2 lagu budak tadika tu HAHAHHAHAHA and yes boleh jadi muzik yg agak langau bila didengar. acah2 pandai tulis lirik padahal terabur melodi dia ya ampun cikgu nas pun layan je pangai hudduh budak2 ni. masa tengah nyanyi tu nervous beb em kau tahu tak kitaorg berlatih bagai nak rak tau nasib lah budak pompuan ni ayu2 sikit. yg tak menahan dak2 laki ni joget HAHAHAHA nais eh? idea luqman semua ni em benda pelik2 macam ni memang idea dia. dah lah berjoget dengan spek matanya dengan baju sangkut kat pinggangnya and i was like 'weh gais, what is this hah?' ya allah nasib menang kalau tak makan hati berulam jantung je. lepastu mula lah naik pentas mula2 lelaki dulu haaaaa kasi joget2 dulu macam orang tak siuman atas pentas tu then turn perempuan pulak mak aih terketar2 kepala lutut den. Lepastu mulalah persembahan dengan lagu2 kau yg macam cikai and yup, kenangan paling best even rasa macam akward namatey. 

Hewhew muka muka terlampau eksaited bila dapat no.1 math song (abaikan pangai dajal2 kat belakang tu)

Ok. cerita no dua pulak, act kelas aku ada buat baju kelas tau tapi tak semua org beli. sebab? em nak cakap tapi tak sampai hati. jujur lah design dia buruk hahahhaha tak memikat hati aku doh tengok lah sape yg design kalau bukan ketua puak batak hahaha. and masa nak buat baju tu mulalah tragedi hitam. maklumlah kelas mana yg tak dibadai ombak en? (Cewah ayat) biarlah ia dijadikan sebagai kenangan walaupun tak berapa nak indah hahahahaha. kitaorg pun decide nak buat baju grup. grup ok bukan kelas. huhu and yeah memenuhi citerasa kami dan kami semua mmg pandai bawak berbincang. bukan ikut kepala sendiri ya. lainlah macam baju kelas tu, aku tak suka orang macam ni. konon nak survey tempat tapi dihinanya tempat orang cari rezeki tu. aku bukannya apa aku benci dengan orang macam ni kau bayangkanlah, modal sikit tapi nak baju grand kau tak rasa macam sampah ke? aku senyap aje. yelah jaga hati kan. nasiblah setahun je aku berpanas sebab aku orangnya bukan mudah melatah. kau kalau tak suka kan kau diam je, ikut je apa cakap dia, buat je apa dia suruh. kau jangan berani nak bantah. kalau dia kata A its mean A not goes to be B. dan kami satu kelas ikutlah macam kuli bodoh hahahah. aku malas nak layan orang macam ni. kalau wani ni lain sikit. katanya;

"Kau nak dia pijak kepala kita? Ikut aje apa dia suruh?"

Beb, aku bukan nak cakap apa beb. orang jenis pijak kepala ni mmg banyak kat dunia ni. so pendam jelah selagi mampu. macam qis. dia jenis pendam. sekali dia luah haaaaa amikkau. macam aku jugak. aku pendam je tapi kalau tak tahan aku luah depan2. Macam qis dulu pernah sekali kene tengking ngan aku. Terkejut beruk beb hahahahahha baru dia tahu aku samok macam mana kan. Ingat lagi ya allah masatuh hari yang nak pergi tidur hotel selesa.  sebab ada kem kecemerlangan PD so aku pergi. Time tu aku nak pakai kasut, beg almaklum lah bukannya beg kecik semua beg besar2 kau tahu tak lepastu sorg dalam 3 beg kau rasa? Padahal tidur sehari je tapi dia punya beria tu macam kau nak stay kat situ lelama. Tak nak balik hahahah. K sambung, dia punya beg dgn jibam punya beg halang aku au dia cam beg qis depan beg jibam belakang haaa mana kau nak lalu. Pastu diorg marah2 aku cakap;

"Sha cepat sikit boleh tak lambatlah kau ni"
"Weh kau pakai kasut lambat sial sarung jelah"
"Macam siput lah dumak"

Pehhhhh. time tu aku cukup bersabar lagi and masa aku nak siap pakai kasut tu aku ambik beg aku tapi tak boleh. why? sebab beg qis ngan jibam halang aku. takkan aku nak langkah? manatahu dalam tu ada yasin ke al mathurat ke an kita tak tahu. pastu dgn suara sumbangnya suh aku cepat. aku tak tahan aku jerit;

"MACAM MANA AKU NAK JALAN LAH SYAL TAKKAN AKU NAK LANGKAH BEG ENGKORANG NI!"

Haaa kau.. time tu izzah, wani, qis, jibam, ros, diana, sapatah lagi terus krik krik. hahahaha lepastu boleh lagi tu cakap

"Dah kenapa kau?"-jibam
"Entah dia tetiba je"-qis

 macam mana aku tak 'tetiba je' kalau dah engkorang yg mula dulu. masa tu aku jeling qis. mata jangan cakap ah berair weh tapi tak nangis lagi ah kau gila nak meleleh depan org ramai? peh mmg tak! At the end aku mintak maap kat qis ngan jibam and diorg mintak maap kat aku so berkawan cam biasa balik huhu ok lupakan sejarah hitam tu. jadikan kenangan je. mana tahu boleh cerita kat cucu cicit. (Beria ah kau cah) selagi aku boleh sabar, aku sabar. selagi aku boleh jaga hati, aku jaga. walaupun terseksa batin kau em aku ni dah malas sangat nak jadi hipokrit. aku tak suka aku cakap je depan2 takde nya nak up moment post status pesemua kang ramai yg terasa. haaa aku bukan jenis macam tu. kalau nak settle, settle depan2. k ni memang kisah hitam aku in this year. forget it!

Habis kisah hitam, so aku nak sambung kisah putih pulak. baru2 ni kelas aku ada jamuan kelas. buat besar2 beb ofkos aku datang makan free kut huhu. kitaorg buat bbq kat depan kelas siap pasang khemah. maklum kelas aku depan tu dah boleh buat padang bola, boleh buat konsert sebab luas gila. ramai jugak yg datang tapi ada seberapa yg tak dapat dtg sebab sibuk dengan kerja katanya. rasa terkilan juga sebab yg dtg ckg baz, hjh ishah, sir vincent, ckg nik, ckg liza. ni je yg dtg. takpelah mungkin yg lain busy agaknya. hahaha rindu nak tengok muka bulat sir vincent. belajar dengan dia tak stress weh dia sempoi je. ingat lagi ayat sir vincent;

"Kau nak apa setaaaannn? kau nak mampossss?" 

HAHAHAHA even ayat cam ahli yakuza kat jepun tu tapi dengan perempuan ya ampunnnn. lembut macam tisu hahahahah gud job sir deds whai ai lop yu more(ayat ijah). rindu nak belaja ngan cikgu nik. cikgu sains paling best lepastuh suka bagi ayat deep tapi lawak. cikgu baz pun huhu ckg bm yg suka menggugut anak murid dia. misalnya;

"Sapa tak bawak buku ke tak buat hw ke saya catat nama dia kat kad putih"

Pergh. dari situ aku start gigih buat kerja dia. malu duh kalau nama kau tercatat kat kad putih tu. kad putih tu kad kelakuan disiplin. kalau kau tak bawak buku haaaaa nama kau yang indah dengan maksud2 tersirat akan tercatat ngan bangganya dalam kad disiplin. Pernah sekali aku tak bawak buku komsas. Ya rabbi kau tahu tak aku gigih call mak aku. nak balik kejap semata2 nak gi ambik buku komsas. waktu rehat time tu ingat lagi. sanggup pergi pejabat tanya kerani nak balik kejap. kerani tak bagi weh. aku call bapak aku suh datang bawak buku komsas. berlari cam org gila dengan panas terik last2 kau tahu apa? takguna langsung buku tu. CIKGU BAGI KERTAS, KAU TAHU KERTAS. buku komsas tu langsung tak sentuh, tak nengok, tak semak pun peh punya kau macam nak tercirit kut dapatkan buku komsas tu. takpelah. pecahkan lemak sikit yg dah lama menjerit ni (banyak lah kau cha kurus keding kau lemak celah mana?)

Ouh ya. kelas aku ni ada dua puak, satu puak jakun lagi satu puak batak. puak jakun ketua dia si cipan tu sebab dia macam jakun sikit. Haaa PA si cipan ni si abil tu hah. Memang sesuai seperti kata pujangga pernah menukilkan bahawa iaitu seperti pam jamban ngan mangkuk tandas (pebende siaa pepatah) benda yg kecik pun hak alah jakun macam tak pernah nampak. hyperactive kan takpelah saya faham. ok puak kedua pulak, ofkos puak batak. siapa lagi ketua dia kalau bukan luq. abang ketua pengawas yg paling batak dan perasan tahap nauzubillahiminzalik. aku? ya aku salah seorg dari puak batak sebab satu grup ngan luq kan. takguna em. pernah dia cakap;

"Susah jadi orang hensum ni. asal pergi beraya je mesti ada makcik2 nak jadikan aku menantu. aku tolak mentah2 sebab anak dia aku tak berkenan"

Eh, pergi mati sana. kau ingat kau izzue islam ke? kerek betul. ingat lagi dia pernah cakap kat grup ws unofficial 5 Cerdas;

"Weh, aku ada up vid pasal kelas kita kat insta. mohon lepas tengok tekan like. aku nak dapatkan 1M view."

Otak lah nak. kau ingat kau diva sampai level beyonce? please lah. aku sendiri tak like tak view langsung vid dia HAHAHAH. lantak pi lah kisah pe aku. 

Haaa ni aku nak habaq kat hangpa ni. kisah sweet classmate aku hewhew. ni kalau aku cerita sumpa lengkap macam novel. ok, aku ada kawan nama dia wani tau. dia ni orangnya keras kepala, ego, lepastu menjawab aje bila orang cakap. tapi aku tabik ngan dia lah dia orangnya bila ada problem dia settle cara baik. dia tak guna maki hamun ok dia cam kalau ada masalah ke en dia jumpa face to face lepastu settlekan hari tu jugak! (Intro minah ni kejap) yang sorang lagi pulak em malas pulak nak intro sapa lagi kalau bukan abang ketua pengawas kita em abang luq em em. Dah lah batak, perasan, ego tinggi melambong tah lah(nak tak nak je intro). diorang ni dari form 4 until now asyik bergaduh je. bende kecik pun nak dibesarkan halamak tak paham aku. aku lupa lah hahahahahah tapi aku cerita sence mana aku ingat je ye.

Aku ingat lagi ayat wani  masa awal tahun

"sha, nanti duk jauh sikit au. jangan duk dekat2 ngan luq. aku anti lah dengan dia"

Last2 kau tahu apa? kami dah jadi SATU GRUP. yang tak boleh blah namatey nya LUQMAN DUDUK BELAKANG WANI. ok ulang. satu grup dan belakang wani. aku? even satu grup aku duk jauh sikit hahahaha panas hawau duk dekat2 ngan orang batak ni k k gurau. haaa start dari situ luq suka sakat wani. yaa ampun sweetnya lahai. depan mata aku pulak tu. yg si luq ni macam2 dia buat. buang sampah dalam beg wani lah, ambik barang wani lah, ambik sampah gula2 lepastu pi lekat kat tudung wani senyap2, pi tarik kerusi wani em banyak weyh. yg wani jangan cakaplah. mengamuk sakan. waktu belajar pun gaduh, waktu balik, waktu rehat. Eh, malas lah aku gini. Cikgu tak tahan cikgu pi ubah kedudukan satu kelas. Sebab hanya dia ngan luq tu kami satu kelas kene pindah arghhh duk belakang pulak tu. Tak guna tau nasib lah masa tu nak dekat exam phew.

Ingat lagi masa waktu balik tu. Luq ada cakap;

"Dah2 lah tu buat kerja sekolah. Solat lah dulu" 

Wani cakap;
"Kau nak solat pi solat dulu. sebok je kacau aku buat hw"

"Haah kan mati pun dalam keadaan kau buat hw"

"Kau diam! nak solat pi solat sana. jadi imam sekali kalau nak"

"Yg kau beria suh aku jadi imam ni kenapa? kau nak aku jadi imam kau?"

Lepastu blah. muka wani jangan cakap dah macam loya tekak dia dengar.

Ok, ada masa waktu PD dia pi kacau wani hahahha wani minat drama korea yg decendant of the sun tu(em minah ni ikutkan minat hindustan ntah macam mana boleh terjebak dalam kancah kpop) lepastu si luq ni pulak dengki. dia pi buat rambut style sapa tah nama artis korea tu lupa lepastu dia datang tempat wani( time ni kitaorg dah pindah tempat tau duk belakang sekali. seksa hawau) hahahahah yg tak leh bla nya luq duk depan wani. pi tenung wani sampai wani jadi blushing. Masatu kat meja tu ada aku,izzah,wani. aku ngan izah apa lagi. tanak kacau mereka berasrama huhu. hanat tau izah ni dia pi cakap kat aku; 

"Sha, jum kita pi tempat qis. aku nak tanya dia lah soalan yg ni"

Kami pun blah dengan muka tak bersalah. membiarkan luq dan wani berdua di meja tu HAHAHAHHAHA ya ya aku tahu aku jahat alah bukan selalu last year kan. luq pun tenung lah si wani tu hahahahha dengan muka kononnya hensum. Lepastu dia cakap; 

"Kenapa muka awak merah eh? awak suka saya ke?"

HAHAHAHAHA aku dengan izah dah macam hantu raya kat depan. nak gelak nengok muka wani. lepastu ckg tegur suh pi tempat dia. boleh lagi cikgu liza cakap;

"Luq ni tak habis2 kacau wani. Duduk tempatawak balik. Nak pikat anak, pikat bapak dia dulu"

kesian wani dia cakap; 

"Sampai hati korang tinggalkan aku ngan dia. macam ni kawan? ingat kelakar ke buat macam ni?"

Maap wani kami bukan nak kenenkan awak. kami gurau je ahahhah. sampai lah satu tahap tu luq dengan beraninya cakap;

"Wani balik dengan apa hari ni? jum balik dengan abang. abang hantar"

"Wani balik dulu ya abang lambat sikit. banyak kerja nak siapkan"

"Wani jangan risau hati abang sentiasa ada tuk wani" 

AHAHAHHAHAHAH berabang siaa. yup. dan aku baru perasan satu benda. doa cikgu dari tahun lepas yg moga2 jodoh diorg sampai jinjang pelamin macam kenyataan. aku bukan nak cakap apa. luq kata dia buat semua ni sebab nak buat kenangan katanya last years. em ye kan jelah hahaha.

Haaa banyak lagi sebenarnya tapi aku tanak citer. berlambak kut kalau nak dilistkan macam aku cakap tadi boleh buat novel cerita diorg ni. lagi satu, aku tak sangka adila pandai pulak dia buat pantun 5cerdas haha terharu ok sebab ada nama aku dalam majalah sekolah tu hewhew. yang paling ironinya, nama wani dengan luqman paling sweet dalam pantun tu hahaha ok tu je kut. aku rasa setakat ni je. nak cerita mahu sampai esok aku membebel kat sini. aku rindu dengan diorg semua. macam2 ragam kelas yg ada. aku nak pesan satu benda; kalau dah berjaya nanti jangan lupa kenangan ni. yup. people come and go but not for the memories. even benda tu pahit cam hempedu pun cuba jangan buang. simpan dalam memori kau selagi boleh. sebab tu je kenagan kat sekolah. dah takde lagi dah lepas ni.


kahkahkah rindu time masa kelas tambahan muka izah cam amoi cina ciahhhhh

bak kata jah. wanita pasukan umno kah!



hudduh yall muka aku hahahaha

mampu tengok bila kawan kau baling topi em

my roommate :) masa ni time kem PD ritu masya allah rinduyaaaa. masa malam2 kami makan meggie cup sama2. makan seewed sama2 makan oreo arghhh overnite sama2 hahaha paling sedih tahap khinzir masa ni lah ada orang bakar sate dalam bilik ni hahaha em kiasan je ni sebenarnya tudung aku terbakar sebab masa tu tgh iron pastu.... arghh tanak citer ah malu siut k tu je

last nak check out time ni em lagi satu cerita sedih. masa ni kami round satu bilik kononnya takde barang yang tinggal last2 masa kami nak keluar bilik hotel ni dah tutup pintu dah pun nak tahu apa jadi? ALL ACSESS CARD tertinggal dalam bilik ni buwahahaha cuai tau memasing. panik weyh sapa yg tak panik. kad ni kene cucuk baru semua elekrtik terbukak. pintu dia pula terkunci secara automatik yang boleh bukak cuma orang yang ada dalam bilik hotel ni je. tapi masa ni yang bongeknya semua kat luar takde sorang pun kat dalam huwaaaaa..kalau nak masuk pun kene ada kad tu sebab dia nak scan kat depan pintu tu. terpaksa lah panggil pegawai yg ada kat hotel ni nasib lah dia tak marah. kad tu pulak tergantung indah kat tempat dia em sabo je.



warghhhhhh rindu meyh. tq uolls sebab ni paling suprises bagi i huhu pandai engkorang en. buat aku nak nangis yal masa ni bwahahaha

Mulalah kau nak rindu ragam kawan2 kau. rajuk diorang, gelak dengan tangis diorang. rindu dengan lawak hambar yang kadangkala buat aku rasa dilema nak gelak. pikapline yang kurang menjadi, batak yang tak sudah2 dihabiskan. rindu suara sumbang yang selalu memekak dalam kelas. hw tiru kawan even kawan  kau tu bebal selevel cam kau, study grup tapi bergosip takguna em.

k lah itu je buat masa ni. thanks kat korang2 yang pernah happykan aku waktu dulu, dari tak kenal sampailah boleh buat kerja gila sama2. dari tak menegur sampailah pantang aje jumpa dah macam hantu raya. semoga ukhwah yang terjalin dari dulu sampai sekarang tak terputus. terima kasih untuk lima tahun ni. ada masa in shaa allah jumpa lagi. byeee! 😊




0 comments: