Saturday, December 26, 2015

cita-cita.

                                                        nak jadi novelis lah awak! 


Asslaammualaikum, hari ni aku tak adalah busy mana. pejam celik pejam celik dah nak naik skolah. argh! naik tingkatan 5 kau tahu tak. itu maknanya aku kene hadap exam yang namanya espiyem. ya allah, mesti hidup aku dah tak seindah dulu tau. mesti mak aku kongkong hidup aku tau. tak bleh main fon, tak boleh main internet, tak boleh tengok tv, tak boleh main game. and paling teruk aku kena tahankan nafsu aku tuk baca novel. ahhhhhhh! enci ah awaaaa..

dekat sekolah pulak kena hadap kertas berlambak, extra class lah, kelas malam lah, bengkel lah and so on.. ahhhh mesti serabut an pale. cam mana ah dak-2 tahun lepas hadap benda ni ek? time aku pt3 pun dah serabut paletak aku ni lagilah espiyem. rasa macam nak terjun lombong pun ada gak. eh, sebenarnya, bukan ni yang aku nak cerita, dua perenggan awal ni just intro aje. kahkakha

dulu an masa kecik-2 dulu mesti cita-cita aku lebih dripada tiga. kejap nak jadi polis, kejap nak jadi doktor,(for sure memang tak dapat sebab aku bukan budak sains ya, aku budak sastera lols) kejap nak jadi cikgu, chef lah weeding planner lah pape je ah.. and paling teruk penah cita-cita aku nak jadi penyanyi tak pun pelakon(fuhhhh.. jauh angan-angan kau). macm hape je an cita-cita dulu. hahahhhahaha...

and now cita-cita aku cuma satu. nak jadi novelis je. ya, aku tahu mesti korang pikir "budak ni belajar pandai-pandai tapi nak jadi novelis aje? apa kelassssss" hahahaha.. sempat lagi perasan kat situ key. aku bukan apa, mungkin melalui penulisan ni aku boleh sampaikan dakwah, aku boleh sampaikan ilmu pengetahuan yang aku tahu. boleh sampaikan moral and orang pun ada feel nak baca dan boleh ambik iktibar. 

teringin jugak nak ada buku sendiri, karya sendiri, orang suka dengan cara penulisan aku. maklum lah aku ni sekolah lagi. baru setahun jagung untuk tulis novel semua ni. TAPI.. aku boleh buat cerpen, aku boleh cipta mini novel. alhamdullillah, semua tu anugerah yang allah bagi. BM sentiasa target A and english pulak target B aje untuk SPM. kadang-kadang aku terpikir macam mana novelis yang senior boleh ada buku sendiri? rupanya baru aku tahu diorg ada bakat menulis. bukan menulis aje tau, ilmu pengetahuan pun kena tinggi jugak.

and dari situ aku memang bertekad gila nak jadi cam akak-akak novelis lain. biarlah orang nak cakap apa. aku tak kisah asalkan aku puas dengan apa yang aku buat. alhamdullila ibu pun sokong kerjaya aku akan datang. jadi novelis ni best apa duduk 24 jam ngadap lappy tup-tup royalti masuk aje. tapi tulah idea kena fresh baru orang ada feel nak baca.

kadang-2 rasa takut jugak sebab bila aku dah mula menulis aje nanti adalah separuh hati aku cakap;

"kalau orang tak suka penulisan aku cam mana?"
"penulis baru, muda lagi ni. cerita kurang nak berkembang. arghhhh!!" 
"novel ni nampak macam bosan, nak ke ada org baca?"
"kalau novel ni ditolak mentah-2 oleh publisher macam mana?"

and so on lah.. sebab tu rasa down sangat. tapi alhamdullillah kat skolah kawan aku izzah ngan zimah suka bagi dorongan kat aku. alhamdullillah, sikit-2 semangat tuh naik. and diorg pun suka cara aku menulis. kekadang adalah juga diorg betulkan kesalahan aku. and dari situ, aku boleh improve sikit-2.  
so, start now aku nak fokuskan pelajaran aku then, baru aku continue balik mini novel aku ni. kepada yang suka karya aku, aku ucapkan ribuan terima kasih ya.. tanpa korang memang semangat aku down. and insyaallah tahun 20-20 ke atas novel aku ada dekat pasaran berdekatan korang. hahahha.. kut-kut lah novel aku jadi best seller ke an. key, cuma angan-2 je u olls tak tahu lah capai ke tak. 

okay, entri aku kali ni nampak klise sangat kan, ala-ala budak skema giteww.. hahahah. entri kali ni sikit je sebab nak luahkan perasaan aje. sesi curhat dah habis ya. okey, aku nak sambung kegiatan harian aku. in sha allah ada masa aku sambung keyh. bye and wassalam.

0 comments: